יום שבת, 13 בדצמבר 2008

היופי שבמתמטיקה

שלום לכולם
מצגת ששלחה לי הסטודנטית אלמוג שלמה, איני יכול לעלות ישירות מצגת לבלוג לכן אני שולח לכם קישור , לחיצה כפולה עליה תפתח אותה
http://ceti.macam.ac.il/FileManager/Courses/687/the-beauty-of-mathematics.pps
שימו לב לקשר בין האותיות למספרים. קיים בעברית - גימטריא, העתקת הרעיון לאותיות הלועזיות , נחמד
איציק

22 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ערב טוב, היום איציק ציין כי המורים בסין טובים יותר מהמורים בארצות הברית כי הם יודעים את חוקי המתמטיקה הבסיסית יותר לעומת המורים בארה"ב שהתמחו במתמטיקה גבוהה. לצערי לא ניתן לייחס את אף אחת מהיכולות האלו לרוב המורים למתמטיקה בישראל.
היום הייתה התייחסות נוספת לפעולות המתמטיות והקישור לחיי הכיתה גרם לדברים להיות ברורים יותר. כפי שציינתי בשיעור, אני מלמדת מתמטיקה בכיתת ההתנסות שלי ודיי מתקשה. אני לא רוצה להשאיר את הילדים ברמת הבנה טכנית של חישוב במחשבון אלא שהם יבינו את מהות החישוב שהם עושים ולא רק מה מקלידים ראשון. אם למישהו יש איזה רעיון יצירתי ללימוד סוגריים, אשמח לשמוע. מירי, תודה לך על ההצעה, המייל שלי הוא: aya.arjuan@gmail.com, אשמח אם תקשרי אותי עם המורה שאמרת שתוכל לסייע. שיהיה לכולם לילה טוב, איה.

Unknown אמר/ה...

שלום לכולם. אני בהחלט מצטרפת לתגובתה של איה. ובכלל מאוד חבל לי שגם בבתי ספר הרגילים השגים של התלמידים במטמתיקה מדורגים מאוד רחוק מהמקום הראשון בהשוואה לתוצאות של תלמידים בעולם.
חבל לי שאני לא יכולה לחזור אחורה לבית ספר שלמדתי בו וללמוד מטמתיקה באופן שאנו לומדים עכשיו (עם קישורים לחיים) זה בהחלט היה מקל על ההבנה ואני חושבת גם שזה היה מעורר בי סקרנות לדעת יותר ולהתעניין יותר. אני מקווה שלפחות אנחנו נוכל לשנות זאת עכשיו. בנימה אופטימית זאת שיהיה לכולם שבוע נעים.

אנונימי אמר/ה...

ערב טוב לכולם, אני רוצה להגיד שבתיכון לא אהבתי בכלל ללמוד מתמטיקה כי המורה שלי התמקדה בלימוד טכניקת פתרון התרגיל ולא הסבירה לצורך מה אני לומדת את זה או שקישרה את החומר למשהו רלוונטי יותר עבורי. עכשיו שאני מורה בעצמי אני לא רוצה ליצור את אותה החוויה עבור התלמידים שלי ולכן אני שמחה שאנחנו נחשפים בשיעור לדרכים שבהם ניתן לגרום לתלמידים להתאהב במתמטיקה.

אנונימי אמר/ה...

שלום לכולם, לפני כמה דקות העליתי בפורום תמונה המסכמת את המאמר "דמיינו לעצמכם". אני חייבת לציין שלקח לי זמן רב עד שמצאתי תמונה מתאימה בעיניי.
ההתעמקות והחיפוש אחר התמונה המתאימה הוביל לכך שקראתי את המאמר פעם נוספת והעמקתי בו יותר.
בנוגע לשיעור, למדנו על פעולות החיבור והחיסור והצגתן בדרכים שונות.
כשמבקשים ממני לחסר מספר דו ספרתי במספר דו ספרתי אני לרוב נוהגת לכתוב את התרגיל במאונך וכך להגיע לפתרון. בשיעור נחשפתי לדרכי חשיבה שונות, פירוק לעשרות וכך להגיע לתוצאה בדרך פשוטה ומהירה יותר.
מקווה שבשבוע הבא נלמד על הכפל וכך ארכוש ידע נוסף, אשר אוכל ליישמו השנה בכיתת התנסותי!

אנונימי אמר/ה...

אהבתי מאוד את המצגת המצורפת, ראינו אותה כבר בכיתה והיא הראתה לי עד כמה יש היגיון ויופי במתמטיקה. אני חושבת שהלימוד על כל פעולה מתמטית תורם לי כמורה כי אף פעם לא למדתי על זה- בבית הספר היסודי פשוט חישבנו ופתרנו בלי ללמוד על מהות הפעולה. יום טוב לכולם, נדיה.

אנונימי אמר/ה...

שלום לכולם!
זו הפעם הראשונה שאני כותבת בבלוג ואני חייבת לציין שזה נחמד ומעניין לקרוא מה אתם חושבים ומרגישים לגבי השיעורים. עיינתי בחומרים שלי מהשיעורים הקודמים ויש לי מספר דברים לומר:
כשאני שומעת "מתמטיקה" אני מיד הופכת להיות אנטי ואחד המשפטים הקבועים שלי הוא: "אני לא מבינה כלום". כשדיברנו על נושא השברים בכיתה שמתי לב שרובנו המחשבו שבר באותה צורה (פיצה, עוגה, מלבן...). גם אני!! הבנתי שהחשיבה שלי היא לא יצירתית בכלל ושאני די מקובעת על מה שלמדתי בעבר (אני עוד זוכרת את הספרים עם הציור של הפיצה). הבנתי שיש דרכים שונות ויצירתיות, והכי חשוב יותר מעניינות ללמד מתמטיקה. אני עדיין לא יכולה להגיד שהחשיבה שלי השתנתה אבל אני כן עובדת על זה מכיוון שבעתיד אני אלמד מתמטיקה והייתי רוצה שזו תהייה חוויה טובה עבור התלמידים ועבורי. בנוסף, הסרטון שהוקרן בכיתה גרם לי להבין שחוקי המתמטיקה חשובים ומקדמים הבנה. הסרטון היה משעשע והועבר בדרך יצירתית כך שזה משך תשומת לב חיובית.
לפני שאני מלמדת מתמטיקה אני צריכה שיהיה לי בטחון לעסוק בנושא, אפילו אם מדובר בכיתות הנמוכות ובחומר פשוט יחסית. בטחון ואהבה למתמטיקה אני רוכשת בקורס זה. התהליך הוא אומנם איטי אבל אני כבר מרגישה שיש איזשהו שינוי בחשיבה שלי. לאט לאט אני מתחילה להבין שהשד שנקרא מתמטיקה לא מפחיד כמו שחשבתי כל השנים ושאפשר גם אחרת. אני מקווה שהבן שלי (ששנה הבאה עולה לכיתה א') ילמד אחרת ממה שאני למדתי וירגיש אחרת כלפי המתמטיקה. בנושא זה רציתי לשאול שאלה: שנה שעברה דיברנו קצת על "שיטת סינגפור", בנוסף שמעתי בחדשות שהשיטה טובה. האם מישהו מכיר ויכול לתת חוות דעת בנושא?
אשמח לקבל תגובות...
המשך יום נעים ושקט
סיון איבגי

אנונימי אמר/ה...

שלום לכולם...
אני מאוד אוהבת מתמטיקה ולכן כל ההתעסקות בה מאוד מעניינת אותי.
אני למדתי מתמטיקה מבלי שקישרו זאת לחיים האמיתיים ואני בהחלט חושבת שזה יכול לגרום לדברים להיות יותר בהירים... אני בהחלט חושבת שהסבר כמו שעשינו לגבי מיקום הסיפרה בחיבור וחיסור ארוך יכול לתרום לתלמידים להבין יותר אני בתור תלמידה לא הבנתי למה כאשר מחסים וצריך ל"הלואת מהשכן" צריך להחסיר מספר כיוון שהורדתי עשרת... חבל מאוד שלא כל המורות מבינות את הצורך שבזה...
אדווה שבת

אנונימי אמר/ה...

שלום לכולם , אין ספק שגישה למתמטיקה תלויה במורה עצמו, כמה כוח יש לו למורה על מנת להפוך את המקצוע שנקרא מתמטיקה למקצוע אהוב או מפחיד ושנוא , בשיעורים האחרונים מצאתי את עצמי מערערת באילו יכולתי להחזיר את הגלגל אחורה האם הייתי מגיבה למקצוע מתמטיקה כפי שאני מגיבה אליו כיום ,עד כמה חשוב לעודד את התלמידים לחשוב ולמרות החוקים שאותם צריך לדעת וליישם , לכל אחד מאיתנו דרך מחשבה שונה ובתור מורים לעתיד על לנו לשכוח זאת ותמיד להשתדל לפתח זאת אצל מי שיהיו תלמידנו .

אנונימי אמר/ה...

שלום לכולם,
אתחיל בתגובה לאדווה איבגי אני מצרפת לך לינק עם מאמר המתייחס לשיטת סינגפור מקווה שהוא יעניין אותך http://web.macam98.ac.il/~talma_g/sלצערי לינק לא עובד פה, אבל אם תרצי אשמח לשלוח לך במייל, בגדול אני חושבת שמה שאיציק מנסה להשריש לנו על משמעות ההבנה וההפשטה של התרגילים היא העיקר בשיטת סינגפור, איציק תקן אותי אם אני טועה.
הראיתי את המצגות של הפרמידה לבני אשר בכיתה ג' והוא מאוד אהב את זה ואף ביקש להראות בכיתה... מוכיח שזה מדבר לכל גיל.
ברכת שבוע קסום
רוית

אנונימי אמר/ה...

שלום לכולם...

אני מעוניינת להגיב על השיעור האחרון
אני רוצה לפתוח בכך שמכיתה א ועד לי'ב הצלחתי מאוד במתמטיקה אבל בכל זאת קשה לי ללמוד מתמטיקה בדרך אחרת.. אני רגילה שלומדים נוסחאות ופותרים לפיהן תרגילים, ועכשיו מתבקש מאיתנו לחשוב על דרך הצגת התרגילים והפתרונות ולחשוב מעבר לכך.. והאמת זה מתסכל אותי יותר מפתרון התרגילים ..... וזה גורם לי להגיב כפי שהגבתי בשיעור האחרון- "אני לא במסלול למתמטיקה.." למרות שהחומר שהוצג הוא פשוט מאוד... אני מקווה שעם התקדמות השיעורים אנסה למצוא עניין בדרך לימוד זו..

חשוב לי לציין שמה שאהבתי בשיעור זה היה החלק הפעיל בו פתרנו תרגילים...

שבוע טוב!

Unknown אמר/ה...

ערב טוב לכולם!
היום בשיעור ראינו את ההצגה הויזואלית למאמר 'דמיינו לעצמכם' היה מעניין לראות כיצד כל אחד לקח את המאמר למקום אחר עפ"י ההבנה שלו.
שמחתי מאוד כאשר איציק לימד אותנו על חילוק מכיוון שזה היה אחד הדברים ששנאתי בחיי ואני חייבת להגיד שעכשיו כאשר אני מבינה את הפעולה, אני קצת מתחילה לחבב אותה..:)
השיעור היה מעניין והחלק שבו התבקשנו להתאים מספר לפי סימני החילוק היה מאתגר ומעניין.
שבוע טוב לכולם וחג חנוכה שמח ומלא באור ושמחה!
אלירז.

אנונימי אמר/ה...

שלום לכולם, אתמול הרגשתי שחזרתי ללימודי בקורס הפסיכומטרי! למדנו חוקים וכללים ברורים שמקלים עלינו לפתור את תרגילי החילוק. פתירת התרגילים והסברם על הלוח מאפשר לנו להחשף למגוון דרכים לפתירת התרגיל.
לאחרונה, כשאני נתקלת בתרגילים מסויימים (תרגילי כפל/חילוק חיבור/חיסור) אני פותרת אותם באמצעות פירוק לגורמים. נוכחתי לגלות שזוהי דרך קלה ויעילה יותר.
בנוסף לכך אני רוצה לציין שסיכום הויזואלי של הבנות( גם אתה איציק סבח חלק מאיתנו חחח)היה מדהים! התמונות בהחלט שיקפו את מה שאנו לומדים מתחילת השנה..
שווה צפייה נוספת.
שיהיה לכולנו חג שמח ומואר.

אנונימי אמר/ה...

היי לכולם
עד כתה י' אהבתי מתמטיקה וגם הצלחתי. בכתה י' חוויתי טראומה קשה, המורה לא כ''כ אהבה אותי (וזה באמת לא תירוץ). היה לי מורה פרטי (חמוד דווקא, זוהר קראו לו, אחלה בחור...)שלא הבין בשביל מה שכרתי את שירותיו... בבית ישבתי ופתרתי ובמבחנים בכתה נכשלתי.
פעם אחת הראתי לו מבחן שעשיתי וכשהוא בדק את הציון שאמורה הייתי לקבל הוא הגיע לסכום של 70 ומשהו, נכון, לא גבוה מי יודע מה אבל גם לא נכשל כמו שהמורה כתבה. בקיצור, לא היה לי עם מי לדבר וצנחתי מ4 יח''ל ל3 יח''ל וכך נגמר סיפור האהבה- שנאה שלי עם המקצוע הזה.
כמה שלמורה יש השפעה...לפעמים חיובית וחבל שלפעמים גם שלילית.
אבל בקורס דווקא נחמד לי.
חג שמח לכוווולם!!!

אנונימי אמר/ה...

ערב טוב חבר'ה.. רציתי להגיד שאני מזדהה עם הדברים של סימונה. גם אני בתיכון לא הסתדרתי עם המורה למתמטיקה של 4 יחידות ולכן ירדתי ל- 3. כמובן שהסיבה העיקרית הייתה חוסר הצלחה שלי בבחינות אבל זה היה מעגל של קושי עם החומר- מורה- כשלון- קושי חמור יותר. אין ספק שהמורה "תרמה" רבות לחוסר האהבה שלי למקצוע. אני מאמינה שאם הייתי טובה בו הייתי אוהבת אותו יותר. זה בדרך כלל הולך ביחד. אני מרוצה מאוד שנכתב מכוון לכתיבת מערך ואני מוצאת אותו כשימושי. הערה קטנה: אולי אפשר להחליט יחד כמה מתוך הקריטריונים חייבים להיות במערך- נניח, לפחות 5 או שמספר קריטריונים מסויימים.
שיהיה חג חנוכה שמח ומשמין! איה.

אנונימי אמר/ה...

ערב טוב לכולם,
בשני השיעוריםהאחרונים הרגשתי שאני יותר פעילה מהסיבנ שהתחלנו לתרגל יותר את החומר. למדתי דברים חדשים שהייתי צריכה לדעת מזמן אך ידעתי אותם רק ברמה הטכנית. ההמחשות שעינו היום בכיתה (איסוף דברים מבחוץ)היו רעיון מצויין לפי דעתי ועוד דרך טובה להמחיש לתלמידים בכיתה. אני מתביישת להגיד שרק היום למדתי לפתור חילוק ארוך בקלות וללא טעויות ואני שמחה שדעתי על הנושא סוף סוף השתנתה. אפשר ללמוד מתמטיקה גם בהנאה. אסיים בכך שאומר שאני מתחברת יותר לשיעורים המעשיים מאשר לשיעורים שבהם צפינו בהמון מצגות שניסו להמחיש לנו את המתמטיקה. בנוסף אני גם מקבלת כלים מעשיים שבהם אוכל להשתמש בעתיד. אני מקווה שגם השיעורים הבאים יכללו תרגול וקישורים רבים ככל שאפשר לחיים.

שיהיה לנו שבוע שקט
סיון איבגי

Unknown אמר/ה...

ערב טוב לכולם!
בהמשך לדבריה של סיוון אני גם אודה ואומר שהיום למדתי כיצד עושים חילוק ארוך- דבר אשר עליו לא התעכבו בבית הספר שבו למדתי.
אני מאוד נהנתי ולמדתי מן השיעור היום הן מהחלק המעשי והן מן אופן מערך השיעור.
אני גם מקווה שהשיעורים הבאים יהיו מעשיים ויתנו לנו כלים להתמודד עם הפחד שלנו ועם הפחד והקשיים של התלמידים במתמטיקה!
המשך שבוע שקט ורגוע!
חודש טוב!
אלירז.

אנונימי אמר/ה...

שלום חברה!
אני מוכרחה להגיד שהשיעור של היום פשוט טס לי ואפילו לא שמתי לב איך הוא עבר. מאוד אהבתי שאנו יצאנו לחצר של המכללה על מנת לחפש את החומרים לשיעור (מאה יחידות) אני חושבת שזה באופן הכי טוב הראה את הקישור לחיים ובשביל לעשות את הקישור לחיים אין צורך בהוצאות כספיות, את הכל ניתן למצוא כפי שעשינו היום. בנוסף לכך גם כולנו היינו משותפים לעשייה.
באמת נהנתי היום!!!

אנונימי אמר/ה...

היי חבר'ה!
קראתי את התגובות של סיוון ואלירז וגם אני מרגישה את השינוי שהן מתכוונות אליו. יישום עקרונות ההוראה אל שיעור מובנה ומפורט, עוזר לנו להבין את התיאוריות ומצייד בכלים פרקטיים ללימוד התכנים. רציתי לציין היום אירוע שקרה במהלך השיעור: איציק עבר על מערך השיעור שכתב והבחין כי נתן תרגילים לפיתרון ורק אחר כך שאלות מילוליות. באותו רגע הוא חשב בקול ואמר שהוא היה צריך לשאול קודם את השאלות המילוליות ורק לאחר מכן את התרגילים. הערכתי מהלך זה כמקצועי. דבר נוסף על שאלות מילוליות: בתור ילדה היה לי קל יותר לחשב תרגילים מספריים מאשר בעיה מילולית, כנראה בגלל שבתרגיל הטכניקה קבועה וחוזרת על עצמה לעומת הבעיות המילוליות ש"העלימו" את הטכניקה. לילה, איה.

אנונימי אמר/ה...

ראשית, אנו רוצה להתייחס לפעילות שערכנו בשדה, הפעילות יצרה עניין והנאה בקרב הסטודנטים, קל וחומר אצל התלמידים. בנוסף לכך אני רוצה להתייחס לנקודה שאיה ציינה, אני חושבת שיש לתת לתלמידים לפתור את התרגילים עצמם ורק לאחר מכן פתרון בעיות מילוליות. פתרון בעיות מילוליות נמצא בדרגת קושי גבוהה יותר מפתרון תרגילים. נכון שע"י הבעיה המילולית ניתן לקשר זאת לחיי היומיום של התלמידים, אך לדעתי במידה והתלמידים לא יצליחו בפתרון הבעיה המילוילת הם יחשו תסכול והמוטיבציה שלהם תרד בהתאם.המשך יום טוב....

אנונימי אמר/ה...

ערב טוב לכולם. אני קוראת את התגובות כאן וזה ממש נחמד לראות מה כל אחד חושב. אני יצטרף להערות של כולם ויגיד שגם לדעתי פעילות ההמחשה עם חיפוש 100 האחדות מחוץ לכיתה, הייתה טובה מאוד. אפשר להשיג כמה מטרות בפעילות הזו: גם להביא אמצעי המחשה מהסביבה עצמה ולא לבזבז כסף ואנרגייה, ריכוז וקשב של התלמידים כי זה משהו שונה שמצריך יציאה מהכיתה וכמובן קישור לחיי היום- יום שהופך את הלמידה למשמעותית יותר. נדיה.

אנונימי אמר/ה...

איציק ערב טוב ,ברצוני להגיב על השיעור האחרון ולומר כי היה מרענן לצאת החוצה ולהיתחבר למתמתיקה דרך הטבע . אז שיהיה ערב נעים לכולם,מירי

אנונימי אמר/ה...

מתמטיקה - נוסחאות מתמטיקה ותרגילים במתמטיקה